Les famílies de l’escola elaboren un decàleg sobre els
valors educatius a l’esport
L’AMPA Jesuïtes Bellvitge - C. E. Joan
XXIII en col·laboració amb el Consell Esportiu de L’Hospitalet va organitzar un
taller sobre els valors educatius en l’esport el passat dia 26 d’abril amb
l’objectiu de parlar sobre el rol de les famílies a l'esport escolar, l’acompanyament als fills i filles en activitats de grup i la gestió de la frustració.
Ens va acompanyar l’Edu Galí, director
del Consell Esportiu de l’Hospitalet, i pare de l’escola, qui va compartir amb
nosaltres la necessitat de crear un ambient positiu entre els infants que
practiquen esports dintre de l’àmbit familiar. Sobre això, va projectar tres
exemples d’actituds que a vegades s’han vist al camp per a iniciar la reflexió
sobre la necessitat de formar als diferents actors dels esports escolars,
entrenadors, jugadors i famílies.
Podeu veure els vídeos sobre el pare-entrenador i entrenadors-hooligans en el link.
Podeu veure els vídeos sobre el pare-entrenador i entrenadors-hooligans en el link.
Hem començat el taller preguntant-nos
si l’esport en si mateix educa o aporta valors. Per això, ens ha definit què és
l’esport i què són els valors:
ESPORT: L’Esport és una activitat
reglada, normalment de caràcter competitiu i que pot millorar la condició
física d’aquells que ho practiquen.
VALORS: Conjunt de qualitats que fan
que una cosa sigui estimable.
Segons l’Edu, l’esport en si mateix no aporta cap valor, ni positiu ni negatiu. Encara que si fem la prova de llançar una pilota de dalt d'un pati amb nens segurament les actituds que veuríem no serien les més adequades. Per tant, qui educa o aporta valors són les persones que formen part del sistema esportiu, com són els monitors, coordinadors, directiu i les famílies.
Segons l’Edu, l’esport en si mateix no aporta cap valor, ni positiu ni negatiu. Encara que si fem la prova de llançar una pilota de dalt d'un pati amb nens segurament les actituds que veuríem no serien les més adequades. Per tant, qui educa o aporta valors són les persones que formen part del sistema esportiu, com són els monitors, coordinadors, directiu i les famílies.
I així hem destacat els valors
positius i negatius que creiem que ens aporta l’esport. Entre d’altres, com a valors positius els participants hem
assenyalat la salut, el companyerisme, l’esforç, la disciplina, la satisfacció
i cooperació. Com a valors
negatius, hem assenyalat, la rivalitat, algunes conductes, l’estrès,
lesions, pressió psicològica, i la competitivitat.
En aquest valor de la competitivitat
ens hem parat una estona, ja que segons com s’entengui podria ser un valor
positiu. Si ho considerem com un element de superació i esforç pot ser molt
positiu. Per tant si les competicions es plantegen d’aquesta forma poden ser
molt bona pels jugadors i jugadores que practiquen algun esport.
“Competir es bueno,
siempre que entienda que con quien compito es conmigo mismo. No me comparo con
los demás. Me comparo conmigo, y fruto de esta comparación valoro mi progreso y
mi crecimiento”.
Pel que fa a l’àmbit familiar, l’Edu
ha volgut llançar un missatge positiu a les famílies i evitar culpabilitzar-les en el seu conjunt davant de situacions conflictives que es poden
veure als mitjans. Diu que són comportaments que s’han vist amb anterioritat
però que les xarxes socials amplifica de forma més visible. Per tant, les
famílies en general fem un bon paper d’acompanyament tot i que és necessari
continuar treballant per aïllar possibles casos d’abús o de conflicte.
Vam acabar la sessió elaborant un decàleg
sobre els valors a l’esport per part de les famílies que compartirem amb el
centre i que es complementarà amb els altres decàlegs que està elaborant
respecte el jugador/a, entrenador/a i escola.
Decàleg de les famílies de Jesuïtes Bellvitge – C.E. Joan XXIII
1.
La nostra missió principal és acompanyar als nostres
fills i filles a practicar l’activitat esportiva que han decidit.
2.
Les famílies han de transmetre als seus fills i filles
que les normes del joc s’han de respectar així com les decisions arbitrals
independentment del resultat o les equivocacions que puguin haver.
3. Hem de treure pressió als nostres fills i filles perquè
gaudeixin de la pràctica esportiva
4. Les famílies hem de donar exemple de bona educació i bon
comportament en tots els moments de la pràctica esportiva (entrenaments,
partits)
5.
Hem d’animar als nostres fills i filles a fer esport perquè
és una activitat saludable
6.
Organitzarem i practicarem esport en família.
7. És molt important recolzar la feina que fan els
professionals que dirigeixen els nostres fills, com ara monitors, coordinadors,
entrenadors.
8.
La família en seu conjunt té un compromís amb tot l’equip
del seu fill i filla
9.
El respecte pel rival és important i així s’ha de
transmetre.
10. Les famílies farem un ús responsable de les xarxes socials i del material audiovisual que pengem en les mateixes.
El Consell Esportiu és una entitat sense ànim de lucre que treballa amb l’objectiu principal de promocionar l’Activitat Física i l’Esport a la ciutat de L’Hospitalet.
Entre els projectes més destacats es troben:
·
La publicació del codi ètic als
esports amb l’objectiu de crear un marc comú amb unes normes bàsiques i
acceptades per tothom, a partir de les quals la promoció del joc net sigui
visible i continuada.
·
Concurs
fotogràfic, una competició en la qual es vol premiar les conductes
que reflecteixin els valors positius que es poden transmetre a partir de
l’esport.
·
Classificacions
en valors, classificació paral·lela en la qual es tindran en
compte el joc net, l'esportivitat i el bon comportament.
Agraïm el temps que ens ha dedicat l’Edu Galí, Director
del Consell Esportiu Hospitalet i esperem podem comptar amb ell en properes
sessions.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada