Educació emocional, ¿una assignatura pendent?

El passat dia 31 de maig, vam rebre la visita de la M. Helena Tolosa, mestre, logopeda i psicopedagoga amb més de 25 anys d’experiència que ens va parlar sobre intel·ligència emocional i com educar-la des de casa per tenir famílies emocionalment sanes.


La Maria Helena va començar exposant que som una mica “analfabets” emocionals perquè no hem tingut la ocasió d’educar-nos en les emocions. I és que aquestes estan relacionades amb tot el nostre ser. L’eix Pensament – Emoció - Acció són processos paral·lels que s’interfereixen i es retroalimenten mútuament.

L’educació emocional s’aprèn per mimetisme, per tant tot allò que fem i diem afectarà als nostres fills i filles. “Si jo crido, els meus fills cridaran”. Alhora, els nostres pensaments limiten el nostre comportament i per tant el circuit de les emocions. “Si jo dic no pugis que cauràs, segurament el nostre fill caurà”.

En el terreny emocional no hi ha res CENSURABLE, tot està permès. No hi ha emocions bones ni dolentes. Però el que faig amb les emocions pot no ser correcte. I això és el que transmetem als nostres fills.

Els nostres fills neixen amb un termòmetre que hem d’ajudar a calibrar. És important que els hi fem saber la importància d’observar i aprendre a llegir les cares i les emocions que comporten.

La intel·ligència emocional està formada per la intel·ligència intrapersonal, és a dir la capacitat per reconèixer els nostres sentiments, i per la intel·ligència interpersonal, és a dir la conducta i la capacitat de respondre a les nostres emocions.

Per poder educar a casa, primer hem de prendre consciencia dels nostres sentiments i parlar en el llenguatge de les emocions. Si nosaltres els hi expliquem les coses que ens fan ràbia o por, segurament els hi estem donant la llicència per a que en parlin quan ells se sentin d’aquesta manera.

La Maria Helena també ens va donar pautes per ajudar els nostres fills i filles a gestionar la frustració i ajudar-los a sortir d’una espiral d’emocions intensa.
  • Agafar un coixí i cridar i expulsar desprès tota la ràbia
  • Pot de la calma
  • Visualitzacions d’imatges que transmetin calma
  • El raspall que treu tensions
Aquestes coses físiques ajuden distreure als nostres fills dels pensaments negatius i baixar la tensió d’un moment complicat.

Segons la Maria Helena, en els últims anys hem perdut espais de silenci, per badar, pensar. Aquests moments frena els pensaments estressants. Segons ella, la música també és un recurs molt important, especialment la música clàssica.

També considera que estar en contacte amb la natura ajuda molt i pels més grans fer exercici físic.

Per ella, el mètode més ràpid per gestionar les emocions és la RESPIRACIÒ. Ens va parlar del mètode de respiració 4 X 4, que vam practicar. És tracta d’agafar aire durant 4 segons i treure’n durant 4 més. Així durant 4 vegades.


Per acabar, la Maria Helena va ressaltar la importància de crear un clima emocional a casa positiu ja que aquest serà el que els nostres fills l’irradiaran. Si ells estan bloquejats emocionalment, la seva atenció baixa i per tant no podran aprendre correctament.

Al finalitzar el taller, vam fer un sorteig del llibre de la Maria Helena Tolosa, qu es titula "Els conflictes de cada dia". Us recordem que tindreu un altre exemplar a la Biblioteca de les Famílies al despatx de l'Ampa i el podeu agafar sempre que volgueu.



Comentaris